Umocnienia Przedmościa Bydgoskiego - rejon Kruszyna - bunkry 1-8

Czwartek, 29 stycznia 2015 · dodano: 31.01.2015 | Komentarze 0

obiekty naniesione w Wikimapii wraz ze współrzędnymi geograficznymi kusiły mnie od dawna ale dopiero nabycie Garnka umożliwiło wykorzystanie zawartych w tym portalu (i innych) danych.

Jestem raczej pacyfistą, no może neutralistą ale stare zabytki militarne mnie nęcą. Tzw. Przedmoście bydgoskie zawiera kilkanaście obiektów betonowych w idealnym stanie (oczywiście bez wyposażenia). Kilka z nich odwiedziłem podczas rajdu rowerowego z SMZ Bunkier oraz podczas wypadu z 1976Jazzem, lecz wielu nie byłem w stanie zobaczyć naocznie. Nadszedł czas nadrobić zaległości.

Do Pawłówka jadę rowerem, mijając po prawej dewastowane wbrew prawu grodzisko. Nie jest betonowe jak bunkry to wywożone jest jako żwir budowlany - ze starego grodziska powstaną nowe.

stary cmentarz w Pawłówku
N53° 09.209' E17° 51.995'

za domem na wzgórzu są okopy
N53° 09.151' E17° 51.289'

to już cmentarz w Kruszyńcu
N53° 09.291' E17° 50.916'

bezdroża Kruszyna

aby dotrzeć do bunkrów 1 i 2 musiałem pobawić się w kolarza krossowego - idąc/jadąc wzdłuż torów nasypem, idąc/jadąc zaoranym pasem ppoż wzdłuż lasu, przedzierając się przez uschnięte pędy megabylin, krzaki. ale warto było, oj warto!

bunkier nr 1 Umocnień Przemościa Bydgoskiego - przy torach bydgoszcz - nakło
N53° 09.063' E17° 49.121'

taką panoramę widzieli strzelcy z bunkra

przepust strugi pod torami kolejowymi

ten obiekt pamiętam z trasy z BSMZ Bunkier - nr 2 nieco dalej od torów przy torach bydgoszcz - nakło
N53° 09.090' E17° 49.036'

szlak umocnień przedmościa bydgoskiego

obiekt nr 3  - nie wiem czy to Zielonczyn czy już Kruszyn, na prywatnym terenie, dobre miejsce na przechowywanie domowego winka
N53° 09.258' E17° 48.912'

łał, takich dróg nie ma nawet na moim Górzyskowie

znowu dowód że miałem kontakt z naturą

widok z "czwórki", wiele razy jechałem ta drogą (od "skansenu" w stronę rezerwatu Kruszyn ale w "oliściowionym" lesie nie dostrzegłem tego bunkra)
N53° 09.307' E17° 49.382'

"piątka" ze znanego wszystkim skansenu
N53° 09.322' E17° 49.729'

"szóstka" na polu w Kruszynie między ulicami bukową i akacjową
N53° 09.392' E17° 50.023'

widok z 6tki

w sercu Kruszyna, znowu na posesji skarb - ale wejścia strzegł groźny burek

N53° 09.338' E17° 50.351'

do zaliczenia została dziś "ósemka", po drugiej stronie drogi krajowej, przy ul. północnej, na trasie szlaku pieszego