Wyprawa - D4 Litwa pofalowana

Poniedziałek, 3 czerwca 2013 · dodano: 13.06.2013 | Komentarze 0

moletai utena daugailiai dusetos obeliai subate (łotwa) obeliai rokiskis

Litewskie krzyże © jarmik

chłodniej niż wczoraj, rzadkie przelotne deszczyki, stale pod wiatr pn-wsch, w twarz. do uteny ostro przemy bez przerwy, dajemy sobie zmiany, do daugailiai keto pędzi jak focus, ja wymiękam, jadę na luzie, fotuję co się da by odpoczywać. po zmianie kierunku na przejściu granicznym w subate wiatr zelżał. łotwa na granicy taka jak litwa, nie ma różnicy. fotujemy, tuż przed ulewą, chowamy się do budki TIRowców,zagłębiamy się w lekturę porzuconych fakur. mój fotoaparat się buntuje. lewa noga spuchła od komarów. za dusetosem stajemy na obiad w parku regionalnym Sartu. ładny punkt widokowy i jezioro, oczywiście bez żadnego zadaszenia!. w rakiszkach nabieramy wodę na stacji benzynowej do mycia, kupujemy piwo regionalne z uteny i zakwas. pychota. nocleg znowu w lesie. litwa od dróg głównych (nasze krajowe i wojewódzkie)wydaje się w tych rejonach (wschód, północ) bezludna, wsie z rzadka (a każda to kilka starych chatek ewentualnie niszczejąe budynki dawnych sowchozów). po odbiciu w bok i liczne tu szutry ( u nas byłyby zamiast nich gminne asfalty) trafiamy dopiero na zwarte zabudowy. ludzie dość chętni do pomocy. infrastruktura turystyczna raczej słaba, postoje - asfalt, jedna ławka, rzadko stół i brak daszka. jest sporo tablic info o atrakcjach regionu, ale często tylko po litewsku, nie widziałem oznaczeń poza 1 wyjątkiem, szlaków turystycznych. jest za to dużo czytelnych tablic z nazwami mijanych nawet najmniejszych rzeczek i jezior. w sklepach (kupowaliśmy raczej w sieciówkach - (IKI, Maxima AiB) ceny nominalnie jak u nas ale realnie przez przelicznik droższe o ok. 20%.