avatar Ten nieudany blog prowadzi jarmik z osady Bydgoszcz. Mam przejechane 200845.11 kilometrów w tym SPORO w terenie. Jeżdżę tak szybko jak mi się chce.

Kraina 4 Narodów

Środa, 2 maja 2012 · dodano: 04.05.2012 | Komentarze 6

bydgoszcz solec kujawski przyłubie cierpice mała nieszwka dybów toruń las barbarka las piwnicki piwnice różankowo leszcz zamek bierzgłowski łążyn rzęczkowo skłudzewo bolumin wałdowo ostromecko bydgoszcz

Do przyłubia jadę D394 a cierpic dk10 ale ruch niewielki. W cierpicach odbijam na D273 i dalej szutrem ku wałom, dostrzegam kępę charakterystyczną zarośli i drzew która kryje cmentarz mennonitów z dużą ilością nagrobków
Mennonicka nekropolia w Malej Nieszawce © jarmik

Swoją drogą sądziłem że tą narodowość z naszej ziemi usunęła inna zawierucha dziejowa a sprawcą była ... Armia Czerwona traktująca ich na równi z Niemcami. Znad wałów do głównej drogi jadę ulicą ... Mennonitów
I wszystko jasne - oby takich wskazówek więcej © jarmik

W Małej Nieszawce oglądam drewniany Kościółek z 1890r
Mała Nieszawka - Kościół poewangelicki © jarmik

Za nim skręcam w lewo na szlak Mennonitów ku Wiśle, potem wzdłuż wałów aby z oddali dostrzec znów kępę zarośli skrywającą ruiny
zamku - najstarszego w Polsce! Był to pierwszy zamek wybudowany przez Zakon Najświętszej Maryi Panny w Polsce po sprowadzeniu go do naszego kraju.
Tyle pozostało po Zamku w Malej Nieszawce © jarmik

Żadnych tablic, cegły zmieszanie z ziemią i roślinnością, trochę murków, to teren prywatny. Jadę dalej wzdłuż wałów szlakiem Mennonitów który łączy się tu ze szlakiem Fortecznym i widzę po prawej dobrze zachowany duży FORT X, wchodzę na "dach" i fotuję
Fort X nieopodal Torunia © jarmik

Jak się okazuje cała gmina Wielka Nieszawka ma bogatą historię i zabytki.
Docieram w końcu wąską ścieżką do mostu na Wiśle szukając kolejnego zamku, wjeżdżam na wał i cofam się do Fortu X ale napotkany tu Pan namawia mnie by wrócić do mostu. Faktycznie od niego prowadzi fajny bruk i po chwili widzę prześliczne, dobrze zachowane ruiny zamku Dybów
Az dziw że bywając tyle razy w Torku ani razu o nim nie słyszałem, a jest tak blisko.
Zamek Dybów k. Torunia © jarmik

Budowla, choć bez dachu robi potężne wrażenie, ładne mury i dziedziniec, zachowane belki stropowe w bramie, ceglane detale.
Brama zamkowa © jarmik

... i krzyżackie rowery © jarmik

Zamek ten pozostał jako pamiątka po grodzie który na wniosek mieszczan toruńskich przeniesiony został onegdaj na teren obecnej miejscowości Nieszawa między Toruniem a Włocławkiem. Jadę przez most szlakiem Fortecznym ale gubię go i do kolejnych fortów jadę znaną sobie Szosą Okrężną, która zaczyna się za nowym centrum Toruń Plaza (Plaża?). Przy moście mijam kolejny budynek toruńskiej twierdzy
FORT ? w Toruniu © jarmik

Jadę Toruńskim przedmieściem mijając cudne kamieniczki w tym przedszkole.
Takie przedszkole że ho ho © jarmik

Mijam Fort IX, do VIII odbijam lekko w lewo - to miejsce straceń Polaków w II WŚ.
Toruński Fort VIII © jarmik

Próbuję od Fortu VIII jechać dalej szlakiem ale piach budzi we mnie "Annofobię". Wracam na asfalt i po chwili odbijam przed torami w lewo na szlak rowerowy do cudnego Lasu Barbarka o pięknej nawierzchni drogi, mijam fort VII naprzeciwko którego stoi dziwny obelisk. Tu gdybania co to jest.
obelisk przy Forcie VII w Toruniu © jarmik

Piękna relaksacyjna trasa, sporo strumieni o brzegach zabezpieczonych faszyną. Dojeżdżam do Szkoły Lesnej na Barbarce. Osobiście uważam ten las i cały kompleks rekreacyjno-edukacyjny za bijący na głowę nasz Myślęcinek niestety. Barbarka ma swoisty klimat, jest kameralna, lepiej chyba pomyślana i zadbana. Z Barbarki (zresztą miejsca kolejnych straceń w II WŚ) jadę asfaltem do D553 (na Chełmżę), przecinam ją i leśnym duktem jadę do drugiego pięknego lasu w okolicy - Rezerwatu Las Piwnicki.
Rezerwat Las Piwnicki © jarmik

Są tu piękne drzewa liściaste, strumyki, zwalone pnie, idealne drogi rowerowe. Szlakiem Męczenników i Martylorogii opuszczam z żalem rezerwat i polami docieram do Piwnic i główną drogą do miejscowości Leszcz, skręcam w lewo wgłąb wsi i gruntem w prawo aby zlokalizować grodzisko i spichlerz. To drugie widziałem ale do grodziska nie dotarlem tylko do pola pszenicy i pojechałem nawet nim do dolinki strumyka
Gdzieś tu kryje się grodzisko w Leszczu © jarmik

Tu wpadam na szlak Martylorogii znów i szukam miejsca gdzie przecina on strugę biegnąc do Zamku Bierzgłowskiego ale porażka i z buta wlokę Expa polem do drogi w Leszczu, potem na 553 i po minięciu Pigży ul. Zamkową jadę do zamku Bierzgłowskiego
Zamek Bierzgłowski © jarmik

Krótki postój i szlakiem Doliny Dolnej Wisły, szutrem
trasa Zamek Bierzgłowski - Łążyn © jarmik

jadę do Łążyna spotykając dwóch miłych sakwiarzy. Z Łążyna do Rzęczkowa jadę D546 bo znaki szlaku wiodą szosą choć mapa nakazuje jazdę szutrem. Z Rzęczkowa jadę szlakiem i cudnym opadającym wąwozem
Wąwóz z Rzęczkowa do Skłudzewa © jarmik

do doliny strugi, z braku czasu rezygnuję z drogi przez Borek i wiatraka w Bierzgłowie, docieram do drogi na Skłudzewo asfaltowej i szlakiem Przyjaźni docieram do Bydgoszczy spotykając grupę młodzieży jadącej do Ostromecka. Na trasie 2 razy o mało co nie wpadam na auta - raz w Toruniu przy moście gdzie parking spotyka się z chodnikiem koło mostu i 2 raz w owym wąwozie (ja jechałem szybko w dół a skoda szybko pod górę - to szlak rowerowy!). A co niektórym bikerom polecam zauważone na mapie Mauzoleum Rodzinne Wolffów w lesie w Gronowie przy DK 15 Toruń - Kowalewo Pomorskie.

wojtas71 | 08:43 środa, 16 maja 2012 | linkuj Fajowe klimaty w postaci : Kościółków, Zamków, pomników i Fortów (chyba najlepsze ;), bo podobne do krakowskich Fortów C-KTK :P
Pozdrowerek :)
JarMik | 05:37 sobota, 5 maja 2012 | linkuj Łążynów jest w regionie więcej. O Transatlantyku nie słyszałem! Dużo zdrowia.
1976jazz | 20:32 piątek, 4 maja 2012 | linkuj Czy wioska Łażyn była wysiedlona to raczej nie jest pewne => http://www.mmbydgoszcz.pl/299283/2009/7/23/lazyn-nie-zostal-wysiedlony?category=news
| 20:15 piątek, 4 maja 2012 | linkuj Fajnie że byłeś w Zamku Bierzgłowskim. Sam próbuję się tam wybrać od zeszłego roku. No i wreszcie byłeś w Łążynie;) Chyba pamiętasz jakie było nasze zdziwienie, kiedy okazało się że nasza wysiedlona wioska z Puszczy Bydgoskiej to Łażyn.
alex
| 15:08 piątek, 4 maja 2012 | linkuj Też nie miałem pojęcia o Zamku Dybowskim, dzięki za cenne odkrycie, na pewno się tam wybiorę.
1976jazz | 07:36 piątek, 4 maja 2012 | linkuj Od końca zacznę. Mauzoleum zawsze nie po drodze. Zresztą bardziej powinien wybrać się tam Michał Wolff (Wilk) z BS. Na auta proponuję uważać. Zapewne wiesz, że Transatlantyk leży w szpitalu potrącony przez busa. Część trasy znam, jednak na pewno zajrzę do Zamku Dybów. Ponadto wąwóz obowiązkowo, wiadomo lubię szybkie zjazdy.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa eniem