Undergound

Sobota, 29 września 2012 · dodano: 01.10.2012 | Komentarze 1

Bydgoszcz Ostromecko Dąbrowa Chełmińska Unisław Płutowo Dorposz Szlachecki Watorowo Dorposz Szlechecki Sztokowo Kijewo Królewskie Jeleniec Wielkie Czyste Małe Czyste Stolno Cepno Staw Papowo Biskupie Bielczyny Kończewice Biskupice Łubianka Bierzgłowo Rzęczkowo Bolumin Wałdowo Królewskie Ostromecko Bydgoszcz

Z Marcinem planowaliśmy dawno już odwiedzić fortyfikacje twierdzy Chełmno. Wreszcie zmobilizowani docieramy do Unisławia a stąd do Watorowa gdzie bezproblemowo namierzamy Fort. Kierujemy się na Dorposz gdzie oglądamy odnawiany dworek ale fortu nie możemy zlokalizować. Posuwamy się lokalnymi gruntówkami, szutrami, niekiedy brukiem. Kierując się na Małe Czyste docieramy do miejsca straceń ludności polskiej w II WŚ w przysiółku Parowy, okolica przeurocza, rzeczywiście parowy, wąwozy porośnięte lasem choć miejsce o mrocznej historii. W Małem Czystem kolejna zdobycz choć w poszukiwaniu innych zataczamy brukowaną pętlę mijając "Parowy" z drugiej strony niż poprzednio. Jeszcze namierzamy cmentarz i betonowy bunkier, tu posiłek. W Jeleńcu spotykamy dawny dworek ale obecnie zamieszkały bynajmniej nie przez szlachtę stąd jego stan nieciekawy. Kierujemy się na Papowo gdzie ja już byłem ale zawsze warto tu zajrzeć. Czasu coraz mniej a zlokalizowanie kolejnych budowli nie udaje się więc podejmujemy decyzję o odwrocie do domu, niestety pod mocny wiatr. Zaciekawiają nas udekorowane drogi za Kończewicami ale wszystko wyjaśnia się w Biskupicach - to uroczystości peregrynacji Obrazu Matki Boskiej w diecezji toruńskiej. Dużo ludzi, przed kościołem kramy z dewocjonaliami. Zmęczeni ciśniemy znanymi trasami do Bydgoszczy. Wypad udany choć niedosyt na pewno pozostał. Ale poznanie wiekszości budowli twierdzy Chełmno wymaga wielu wyjazdów. Miejscowa ludność zna często ich położenie ale i tak znalezienie obiektów wymagałoby jazdy rowerem z kimś z miejscowych. Dzięki dla Marcina za udział :). Myślami byłem od czasu do czasu na trasie Żuławy Wkoło...

7 Takich fortów broniło (?) Chełmna © jarmik

Mroczne choć pomalowane na biało wnętrze fortu © jarmik

Miejsce straceń w tzw "parowach" koło Dorposza © jarmik

Brukowana pętla koło Małego Czystego © jarmik

Schron betonowy - całkiem solidny © jarmik

urokliwe wnętrza "Fortów", szkoda, że dziś niewykorzystane © jarmik

Drugi raz w tym roku w Papowie Biskupim © jarmik

Opuszczone dworki odchodzą w ciszy historii © jarmik